Länge får du leta om du ska hitta en person som ”backar” vår kära grannstad Norrköping mer än Jimmy. Och nåde den som mot förmodan ändå tror att det är en bra idé att lägga en spydig kommentar om denna arbetets stad. Men tro det eller ej, trots detta har han ändå valt att spendera de flesta av sina timmar i Linköping. Så, vad för honom hit?
Kanske möjligheten att få vara en del av ett nystartat bolag, med drivna och reko kollegor. Kanske det faktum att Linköping är en stad med ett blomstrande företagande, där entreprenörer gnuggar sina geniknölar, och där företagsmekkat Mjärdevi är beläget. Är det någonting som Jimmy drivs av så är det just entreprenörskap, och allt som följer därtill.
För dryga 13 år sedan studerade Jimmy en Bachelor of business i Australien och valde således Marknadsföring som sitt karriärsval. Han var tidig på bollen, två år innan Instagram kom och flera år innan den digitala marknadsföringen blev så populär som den de facto, är i dag. Marknadsföring har i sig funnits som begrepp sedan sent 1800-tal men yrket har absolut vuxit i popularitet de senare åren, när vi nu skapar oss alter egon i digitala världar och blir måltavlor för skräddarsydd, riktad innehållsmarknadsföring och gammal hederlig reklam i ny, uppdaterad skepnad.
Med en gedigen utbildningsbakgrund och lång historik inom marknadsföring, tog sig Jimmy hela vägen från Hemköp Lindöhallen, förbi Australien till UCS Mindbite. Några hållplatser emellan, bland annat en längre tid på NTM-koncernen där annonsförsäljning blev gemensamma nämnaren för en rad olika roller han åtog sig.
Att marknadsföring och sälj går hand i hand är inte alltid en självklarhet för alla, det heller. Det krävs ibland både en och två övertalningar för att övertyga att sälj och marknad inte tävlar mot varandra, utan i stället arbetar i symbios med varandra. Jimmy, som ”stereotypisk säljare”, har den där tävlingsgenen man så ofta talar om när ordet säljare skall förklaras. För visst är sälj lite av en tävling? Främst mot sig själv, men såklart även indirekt mot konkurrenter i sin närhet. Med en vilja att vinna tillkommer även, allt som oftast, ett naturligt hat mot att förlora. Så även för huvudrollsinnehavaren i veckans personporträtt. Ska man tro på hans egna ord har det inte gått en match då han frivilligt har lagt sig, och detta gäller även i tävlingar mot barn.
Men denna tävlingsinstinkt är inte bara en kul personlighet, utan för även med sig mycket bra i jobbsammanhang. Att ge upp är nämligen ingenting Jimmy skulle göra. Motgångar hanteras på andra sätt. Vilket är en otrolig styrka att ta med sig in i motgångarna man möter. Det finns helt enkelt andra sätt att ta sig igenom dem, än att ge upp. Ytterligare en styrka som vår huvudrollsinnehavare innehar är skickligheten att effektivisera allt. Ett praktexempel är det att han alltid borstar tänderna i duschen. Om det alltid är i samband med dusch, eller om han helt enkelt bara trivs där förblir en gåta.
För oss på UCS Mindbite är Jimmy även en driven initiativtagare, ständigt med ovärderliga inputs på lager. Men han är också en person med humor som är barnsligt glad i att öppna paket, och självklart att delta i tävlingar då tillfälle ges. Sin inspiration får han från framgångsrika företagare och människor som är duktiga på att uttrycka sig, till exempel Leif GW Persson.
Utöver att vara en tävlingsperson, entreprenör och sälj & marknadschef så är Jimmy även pappa. En pappa som tycker om att umgås med familjen, titta på film och serier, laga mat och gaming (där kom tävlingen in igen). En fäbless för speciella, roliga och kanske onödiga materiella ting har han också. Det kan vara så att en fågel viskade att han under pandemin beställde hem en tv-kontroll i form av en trollstav…
Ja, att mottot han lever efter är ”försök leva här och nu” undgår nog ingen med detta facit i hand.